A hidegterápia csodálatos hatásait az előző cikkben bemutattuk. Most itt az ideje, hogy megnézzük a konkrét módszereket, melyekkel egész télre búcsút mondhatunk a megfázásnak. Sokan kisérleteznek, magamat is beleértve, a hideg gyógyító erejével, köztük Wim Hof, a Jégember. A módszer alkalmazásával sikerült megvalósítania a  tökéletes immunrendszert,  a stresszmentes életet  és 300 %-kal turbózta fel az anyagcsere szintjét. Persze nincs arra szükség, hogy egy alsónadrágban túrázzunk a havas Himaláján, vagy egy jégkockákkal töltött dézsában ücsörögjünk perceken át, ahogy azt Wim Hof csinálja. Vannak sokkal szelídebb és jól működő módszerek, melyeket bárki tud alkalmazni, még akkor is, ha első pillantásra komoly kihívásnak tűnnek. Íme a legjobbbak közülük:

Hidegzuhany – Légfürdő mínusz 10 fokban – Alvás 18 fokban

Itt találod a konkrét módszereket, melyeket csaknem két éve alkalmazok sikeresen. Ügyelj a fokozatosság elvére, főleg eleinte, mert a szervezetnek időre van szüksége ahhoz, hogy hozzászokjon a szokatlan körülményekhez. Eleinte kellemetlen lesz a hideg zuhany, de 3-4 nap után már várni fogod az esti zuhanyzást, mert a jótékony hatások azonnal jelentkeznek.

Immunerősítő alapok

1. A felszisszenős hidegzuhany

Az esti fürdés végén hideg vízzel zuhanyozd le az egész tested. Sorrend: jobbláb, balláb, jobbkéz, balkéz, mellkas, hát, fej. Majd tartsuk a zuhanyt olyan állásban, hogy a legtöbb testrészünket érje, vagy váltogassuk tovább testrészenként. Induljunk 20 másodperccel, majd növeljük fokozatosan 2-3 percre. A kar és láb viszonylag könnyen megy majd, az igazi felszisszenést a felsőtest zuhanyzása hozza meg. Első alkalommal elég 1-2 másodperc is remek eredmény ezeken a testrészeken, a lényeg, hogy szánd el magad rá és tedd meg! Nyáron, mivel a csapvíz is melegebb, megemelhetjük a hidegzuhany idejét 4-5 percre és naponta többször is megismételhetjük. Ez abban is segít majd, hogy a kánikulát könnyebben elviseljük, nem lesz szükség légkondira.

2. Hideg légfürdő

Ez az egyik leghatékonyabb eleme a technikának, minden képpen találj valamilyen módot ennek a gyakorlására. A lényege, hogy a hideg, téli időszakban alsónadrágban (hölgyek fürdőruhában) menj ki a szabad levegőre és végezz légzőgyakorlatokat. Itt is fontos a fokozatosság elve, kezdjünk 20 másodperccel, és ezt növeljük 4 percre. Októbertől áprilisig gyakorolható. Ha nincs kerted vagy teraszod, vedd le a fűtést és nyitott ablaknál végezheted a gyakorlatot.

3. Tekerd le a fűtést

Fokozatosan vedd lejjebb a fűtést, ahogy haladsz előre a programmal. Javasolom hogy hetente fél fokkal csökkentsd a lakásod hőmérsékletét.

A szervezet könnyen hozzászokik, így biztos nem fogsz fázni!!! Ha mégis vannak időszakok, amikor úgy érzed, hogy nem komfortos a beállított hőmérséklet, nyugodtan tekerd feljebb. A cél nem az, hogy szenvedést okozzunk, hanem, hogy komfortosabban érezzük magunkat és szuper formába kerüljünk. A téli időszakban az ideális hőmérséklet nap közben 18-20 fok, alváshoz 17-18 fok.

4. Mezítláb

Ha alváshoz zoknit veszel, most megszabadulhatsz tőle, nem lesz rá szükséged. Korábban én is zokniban aludtam, mégis jéghideg volt a lábam, most viszont a mezilábas alvás ellenére, mindig meleg lábbal ébredek.

5. Légzés

A mélylégzés fontos eleme a hidegterápiának. A hidegzuhany alatt automatikusan felszisszenünk és mélyeket lélegzünk, ez a szervezet természetes reakciója. Szívjuk be hosszan és mélyen a levegőt, majd ugyan olyan ütemben fújjuk ki. Alkalmazható bármelyik gyakorlatnál a fentiek közül.

Kiegészítő immunerősítő módszerek

1. Hidegvizes ledörzsölés

Egy kisméretű törülközőt márts hidegvízbe, csavard ki, majd egész tested dörzsöld át vele. Amikor felmelegedett a törülköző mártsd újra hidegvízbe és folytasd a letörlést. Ezután ne törülközz meg, engedd, hogy a tested a szabad levegőn megszáradjon.

2. Hidegmedence

Érdemes alkalmanként egy kényeztető, wellness napot szervezni, ami kitűnő lehetőség a hidegmedencés merülésre.  A gőzfürdők, a  szaunavilág és wellnessközpontok szinte mindegyike rendelkezik hideg merülő medencével, melyek hőmérséklete télen 10-11 fok, nyáron 12-14 fok. Ideális a finn szaunában kezdeni száraz testtel és 10-15 perc után csobbanni a hideg vízben, ahol eleinte fél-egy percet töltünk, amit növelhetünk 2-3 percig. Ha gőz is található a helyszínen, akkor a merülés után 10 perces gőzt javaslok, majd újra csobbanás a hideg vízben. Ezután, ha van meleg vizű medence 5-6 percet tölts el ott (minél melegebb, annál jobb). Kedvencem a Rudas 42 fokos medencéje, de jő a Gellért 40 fokosa is. Sajnos a wellness helyek maximum 35-36 fokos vízzel működnek, ez relaxálásra jó.

3. Merülés a tengerben, a Balatonban, vagy más tavakban

Ha eljutsz tópartra vagy tengerpartra, ne hagyd ki a megmártózást. Ezt pár hetes gyakorlás után nyugodtan bevállalhatod. Ideális hónapok: március vége-május vége, szeptember közepe-november eleje. A hőfok ilyenkor 11-15 fok között változik, addig maradj bent és annyiszor ismételd, ahányszor jólesik. Én 2017-ben Húsvétkor (április 16) úsztam az Adriai tengerben Rovinjban, melyen a tengerparton sétálók kicsit meglepődtek, viszont nekem nem jelentett igazán nagy kihívást.

4. Jég és hó – A gógyító jég

Ez egy kiegészítő eleme a terápiának, ha alkalmad van rá, például szauna-land, vagy wellness központ, bátran alkalmazhatod. Egy marék jéggel dörzsöd át az összes testrészed, majd pihenj néhány percet, menj be 10 percre száraz testtel a szaunába, aztán újra jöhet a jég.

Könnyen készíthetünk otthon is jégkockát. Én általában a nyári időszakban alkalmazom ezt a módszert, amikor  bizonyos hidegterápiás módszerek nem gyakorolhatók. A fentiekhez hasonlóan egy marék jéggel átdörzsölöm az összes testrészt a zuhanyzásnál megadott sorrendben.

Nem tűnik logikusnak, hogy az izületi gyulladást gyógyítja a hideg, bár sokszor alkalmazzák a jegelést különböző zúzódásokra, mégis a köztudatban az dominál, hogy gyulladásra nem jó a hideg. Tapasztaltom szerint az izületi fájdalmakat csökkenti és egy idő után teljesen megszünteti. Egy fél literes műanyag palackos ásványvizet (használhatsz jégkockát is) fagyassz le a mélyhűtőben és ezt helyezd a fájdalmas területre. Ha túl hideg, akkor tekerd be egy vékony törülközőbe (3-5 perc kezelés elegendő). A reumatológusok véleményét nem ismerem, annyi biztos, hogy nálam és sok embernél, aki kipróbálta működött. Azért azt javaslom, hogy figyeld a hatást és tartsd be a fokozatosság elvét.

A hóesés, amiben sajnos Magyarországon egyre kevesebbszer van részünk, csodálatos dolog. Nagyszerű érzés látni a hópelyheket és még nagyszerűbb megmosdani a friss hóban. Ha teheted ne hagyd ki a hófürdőzést. Ha havazás idején el tudsz jutni nyitott melegvizes fürdőhelyre, felejthetetlen élményben lesz részed. Budapesten a Gellért és a Széchenyi fürdő rendelkezik külső, melegvízű medencével a téli időszakban.

Mi legyen, ha mégis megfázol

Ha bármikor a megfázás tünetei jelentkeznének, az azt jelzi, hogy túl mentél azon a határon, amit a szervezeted tolerál. Ilyenkor vedd vissza a tempót, néhány napig függeszd fel a programot. Néhány csepp bio eukalpitusz olaj fél pohár vízben elkeverve csodát tesz ilyenkor. Zinket, kasvirág cseppet/kapszulát és D vitamint is érdemes szedni néhány napig.

Képek forrás: Wim Hof

Kapcsolódó cikkek

IMMUNERŐSÍTÉS MESTERFOKON – Hideggel a jobb egészségért?

A top 9 probiotikum tartalmú étel – Egészség és fogyás probiotikumokkal?

Egy újabb recept a boldogsághoz: Minimalizmus

18 egyszerű módszer, hogy fittebb legyél!

A 7 legjobb módszer a téli lehangoltság ellen

 

 

Facebook Hozzászólások